Nationaldagsfirande

Ska man fira så kan man lika gärna göra det ordentligt. Nationaldagen är som jag förstår den förste Oktober, men man får tre dagar ledigt. Då återstår bara två klämdagar den veckan. Så man tager ledigt även dessa dagar och får således sju dagar sammanhängade ledighet. Ah halt säger ni nio dagar blir det ju, fredag till måndag. Tja, jag nämnde att det var klämdagar och sådana ska jobbas in vilket sker kommande lördag och söndag. Inom vissa områden är flexibiliteten större i kina än i det gamla landet.

Nåväl vad använda dessa dagar till, många av mina kollegor som varit här längre än jag har bokat in resor till sol och bad. Med tanke på att jag inte fick mitt arbetstillsånd förrän en vecka innan ledigheten, så var det inget alternativ för mig. Samtidigt så har jag ju inte ”sightsett” så mycket av SH ännu. Därför har jag fotvandrat runt i de centrala delarna av staden och insett att Shanghai är en turiststad för kineser. Det fullkomligt kryllar av kinesiska turister med kamera och karta i högsta hugg. De mest kända kvarteren är näst intill oframkomliga för en (i förhållande) supertanker som mig. De som tar sig fram är små (två äpplen höga) unga damer som ställer standardfrågan – Where do you come from. På vilket man artigt svarar Europe el Sweden. Detta är tydligen så intressant att de små liven föreslår, att vi fortsätter att diskutera detta över en kopp te. Jag må vara ful, men inte helt korkad. Sannolikheten att hon har attraherats av mitt yttre är lika stor som chansen att bevingade primater kommer utflygande ur den delen av min kropp som jag sitter på! Så jag tackar vänligen men bestämt nej till denna invit, som alla duktiga säljare ser hon ett nej som början på en förhandling. Sedan får man förklara både en och två ggr att nej just betyder nej. (I kinesiska finns inget ord motsvarande nej).

Shoppingstråk i Shanghai

Den andra gruppen av människor som uppmärksammar mig är Lolex försäljarna, här är det ganska intressant att förklara att om man har en Rolex behöver man ingen ”copy”, strax visar det sig att det inte bara är rolex kopior de marknadsför utan även jackor av alla de slag. Taget i beaktande att jag har hakan strax över brylcremenivå hos infödingarna, så misstänker jag att dessa plagg inte passar något vidare och tackar vänligen nej. Vänlighet är legio, den som blir arg tappar ansikte. I detta läge spelar de ut sitt sista kort, ett riktigt trumfkort, woman massage och visar upp bilder på bikiniklädda flickor… Tja, vad säger man.

Lev väl G

Detta inlägg publicerades i Ledig, Shanghai och märktes , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Nationaldagsfirande

  1. Annikken Helgar skriver:

    Härrligt! Jag gillar! kram Mamma

  2. Johan Wörman skriver:

    Liiiiis, nån!? Hade!

  3. Lars Jansson skriver:

    Märkligt vad folk knyter an till de där Äpple prylarna, nu är de måttenheter också. De där två äpplena är det två iFåner på höjden eller är det två på platten?
    Har du provat med det mer distinkta tyska ”Nein, danke”, kanske kan fungera? Trots det imponerade produkt och tjänsteutbudet så verkar de missa varugruppen droger. Inte ens kineserna är perfekta.

    • ghelgar skriver:

      Nja Kineserna är ett praktiskt folk, droghökarna häckar utanför barer och klubbar.
      Jodå jag har fått sådana erbjudanden också.
      Man kan ha äpplen till mycket tyvärr funkar de inte mot cancer.
      Tack för tipset, skall provas ”Nein danke”, plus nått invektiv som inte passar för publisering. Allt givetvis med en vänlig attityd ”no loss of face” .

Lämna en kommentar